Kõige atraktiivsem rendipind – MotorCenter auto-moto teenuskeskus
Kas ka sinul kipub sõnu “meri on, meri jääb, meri olema peab” nähes pähe üks kindel lauluviis? Meie ehitajatel igatahes juba küll, sest pooleteise aasta jooksul veetsid nad pea iga päeva mere ääres, kas siis merejumalaid koostööle veendes, tuukritega möllates või hoopiski ilmaga võideldes. Võttis küll aega, aga asja sai, sest alates 2021. aasta juulist on linnaelanikel taas üks muhe koht, kus mõnusalt aega veeta.
Kui diplomaadid, sportlased ja muud tähtsad inimesed saabuvad eelkõige lennukiga ja saavad oma esmamulje kätte lennujaamast, siis arvukad turistid ja maadeavastajad saavad esmase maigu Eestist kätte just kruiisiterminalist. Just seetõttu oli nii Tallinna linna, Sadama kui meie jaoks oluline, et valmiks piirkonna kõige kaasaegsem ja multifunktsionaalsem terminal, mis oleks olemuselt ka võimalikult keskkonnasäästlik. Pärast katsumusterohket poolteist aastat, mil tuli võidelda nii koroonaviiruse, tarneraskuste kui vahelduva ilmaga, sai uhke kruiisiterminal koos promenaadiga lõpuks edukalt valmis.
Kuigi uue terminali ja promenaadi rajamine ei olnud meie ehitajate jaoks midagi kontimurdvat või eriskummalist, tuli sellegipoolest sageli tegeleda ootamatuste lahendamisega. YIT ehitusvaldkonna juhi Reimo Ehrsteini sõnul kipub maa ja vee piiril tihti nii olema. „Loodus ja veealused olud üllatavad alati, nii ka seekord. Meil tuli näiteks käsile võtta täiendav kalda kindlustamine, sest meri ähvardas juba ehitustööde ajal promenaadi tugipostid ära uhtuda. Meri on alati ehitamiseks keeruline keskkond, kus tuleb arvestada hoopis teiste jõududega kui maa peal või õhus. See tähendab ka, et tuukrite tööohutuse tagamiseks tuleb järgida ülimalt rangeid meetmeid – väiksemalgi veal võivad olla väga halvad tagajärjed,“ selgitas ta.
Tuukrid kaasati projekti, et paigaldada mereküttekollektori torustik. Nimelt köetakse uhket kruiisiterminali merest võetava energia abil, mis võimaldab hoonet ka soojal ajal jahutada. Sellele, et projekteerimises ja ehituses on mõeldud jätkusuutlikult ja roheliselt, viitab ka asjaolu, et kruiisiterminali katusest on väga suur osa täidetud päikesepaneelidega. Nii on tegemist üdini keskkonnasõbraliku hoonega, mis on eeskujuks paljudele tulevastele rajatistele.
Kui projekt 2020. aasta alguses ette võeti, oli meie tiimi üheks suurimaks peavaluks, kuidas korraldada suvel saabuvate kruiisituristide liikumine ning samal ajal ehitada. Nii sai kokku pandud keeruline ja peensusteni läbi mõeldud logistiline plaan, mis aga maailmas möllava viiruse tõttu lõpuks käiku ei läinudki. “Turistide puudumine tähendas, et saime võrdlemisi lihtsalt oma töid planeerida ja teostada. Teisalt aga tuli ka meil arvestada piirangutega ja minimeerida nakatumisriski – ehitustööd küll toimusid, aga nakatumisi siiski esines ja viisime võimalikult palju koordineerivaid ja kooskõlastamiseks korraldatud koosolekuid distantsrežiimile. Kodukontorist ehitusprotsessi juhtimine on midagi, mida ma igatsema ei jää,“ meenutas Reimo Ehrstein.
Kui turistideks ja logistikaks oli plaan olemas ning vaim valmis, siis mereäärseks kliimaks ning vahelduvaks ilmaks ei osanud meie ehitajad kuidagi valmistuda. „Kui 2020. aasta jaanuaris töid alustades oli talv suhteliselt pehme, siis detsembris ja uue aasta esimestel kuudel oli mere ääres alati miinuskraadid ja kõva tuulekülm, mis nõudis töötajatelt suurt vastupidavust ning täiendavaid meetmeid tööde teostamiseks. Kuna kõige külmemal ajal saavutas ka kriis oma uue tipu, siis tuli aga distantsireeglite järgimiseks seada paika eraldi piirangud soojakute kasutamisele“ lisas ta.
Kuigi uuest ja vingest kruiisiterminalist mööda jalutades jääb esmapilgul silma omalaadne disain, elegantsed trepid ning ilus promenaad, siis tegelikult peidab terminal ka hoones sees üht-teist. Nii võib terminali sisse piiludes näiteks näha suurt taimeseina, kuhu on koondatud ligi 1300 erinevat taime. Lisaks saab sadamaterminalis korraldada kontserte, üritusi ja seminare, sest on varustatud suure saaliga, mida on võimalik ka kolmeks väiksemaks saaliks muuta. Avatud ruumi erinevateks pop-üritusteks on igatahes kuhjaga. Hoones on ka uhke katuseterassiga restoran, kus vaatega mere ja sadama poole romantilist õhtusööki nautida.
YIT Eesti jaoks oli kokkuvõttes kahtlemata tegu projektiga, mille nimel YIT 30 aastat tagasi Eestis tegutsema asus: meie rajatud terminalis saavad turistid edaspidiselt meeldiva ja mugava vastuvõtu, töötajatel on veelgi mõnusam igapäevaülesandeid täita ning teenusepakkujatel oma äri edendada. Muidugi on ka linnarahval taaskord üks mõnus koht juures, kus meeleolukalt aega veeta.
Vaata videot kruiisiterminali ja promenaadi valmimisest siit: https://www.youtube.com/watch?v=xPI42zKnWNI&t=54s&ab_channel=PortofTallinn